Ontdek je talenten 2.0
18-07-2018 Categorie: Nieuwsartikel
Op 17 juli heeft CBC Zwolle, in samenwerking met Florentien Verheijen-Goijarts (Strategic Healthcare Consultant bij Canon Nederland N.V.), de cursus Ontdek je talenten 2.0 gegeven. Deze cursus is gebaseerd op de sterke-punten-psychologie van Don Clifton (beter bekend als: ‘CliftonStrenghts’). Bij het toepassen van deze methodiek focus je op het identificeren en ontwikkelen van jouw talenten. Voorafgaand aan deze cursus heeft iedere deelnemer het boek Ontdek je sterke punten 2.0 van Tom Rath ontvangen. Daarnaast hebben de deelnemers de Strenghtsfinder-test ingevuld, om vast te stellen wat hun eigen talenten zijn.
Tijdens de cursus hebben we met behulp van de testresultaten, alle talenten in kaart gebracht en uitvoerig besproken. Vervolgens hebben we gezamenlijk bepaalt hoe we met behulp van deze talenten onze klanten het beste kunnen bedienen. Daarnaast hebben we ons gefocust op het verder ontwikkelen en benutten van ieders talenten. Een medewerker die zijn talenten namelijk optimaal benut is een blije medewerker die goed in zijn/haar vel zit. En een medewerker die goed in zijn/haar vel zit kan onze klanten het beste bedienen!
Twee vliegen in één klap
Als voorbeeld: een deelnemer heeft relatievorming als talent en geeft aan dat klantcontact één van zijn belangrijkste drijfveren is. In zijn dagelijkse werkzaamheden heeft hij op het moment echter nauwelijks klantcontact. Hij is voornamelijk bezig met administratieve taken, waardoor hij zijn talent niet optimaal kan benutten. Tijdens deze cursus hebben we daarom besloten om een deel van zijn administratieve taken aan een andere collega toe te bedelen. Deze andere collega heeft o.b.v. zijn talenten juist wél veel affiniteit met administratieve taken en het op orde brengen van zaken. De tijd die hij vervolgens over had kon hij besteden aan klantcontact, waardoor hij dit talent verder kan ontwikkelen. Op deze manier sloegen we twee vliegen in één klap!
Binnen zal er een vervolgcursus plaatsvinden, waarbij we nog meer naar de toepasbaarheid van de talenten zullen kijken, om de klantentevredenheid/-ervaring verder te vergrootten.